Tuesday 27 March 2012

Golongan Berilmu...

Tazkirah  petang ni, saya lebih merujus nak bercerita tentang ilmu n amal....kedua element ni sagt penting n saling berkaitan...klu x silap saya Nabi da bersabda..da 4 golongan manusia seperti berikut...
   1) Golongan Pertama: seorang yg X ADA  ilmu tapi  dia X NAK cari/sampaikan ilmu
   2) Golongan Kedua: seorang yg X ADA  ilmu tapi  dia  NAK cari/sampaikan ilmu
   2) Golongan Ketiga: seorang yang ADA ilmu tapi x pandai nak berusaha ke arah kebaikan..
   3) Golongan Keempat: seorang yang ADA ilmu tapi PANDAI menyampaikan kepada orang

Golongan ke 2 n 4 paling bagus n patut kite contohi...sebab dia faham akan hakikat ilmu n amal itu...Apabila kite mendapat Ilmu jgn kite simpan sorg2x...kedekut x nak org lain lebih daripada nya...SEDAR lah..ilmu itu bukan milik kite...akan hakikat..ILMU itu luas, ilmu dunia n akhirat....dgn adanya ilmu itu maka kite sepaptutnya BERAMAL...ADA 3 perkara yg akan membawa kebaikan kite sampai ke akhirat....1) ANAK SOLEH...2) ILMU YANG DISAMPAIKAN KEPADA ORG RAMAI serta 3) REZEKI(SEDEKAH) KITE......


Ilmu + Amal

Renungkanlah Hadis Nabi....Dari Abu Musa r.a katanya, Nabi s.a.w bersabda:"Perumpamaan petunjuk dan ilmu pengetahuan yang Allah mengutuskan aku untuk menyampaikannya seperti hujan lebat jatuh ke bumi. Bumi itu ada yang subur menghisap air, menumbuhkan tumbuh-tumbuhan dan rumput-rumput yang banyak. Ada pula yang keras, tidak menghisap air sehingga tergenang. Maka Allah memberi manfaat dengan ia kepada manusia. Mereka dapat minum dan memberi minum (binatang ternak dan sebagainya), dan untuk bercucuk tanam. Dan ada pula hujan yang jatuh ke bahagian lain iaitu di atas tanah yang tidak menggenangkan air dan tidak pula menumbuhkan rumput. Begitulah perumpamaan orang yang belajar agama yang mahu memanfaatkan apa yang aku disuruh Allah menyampaikannya, dipelajarinya dan diajarkannya. Dan begitu pula perumpamaan orang yang tidak mahu memikirkan dan mengambil peduli dengan petunjuk Allah yang aku diutus untuk menyampaikannya."   (Riwayat Bukhari)

No comments:

Post a Comment